I mange å var markedsføring ansett som en kunst og reklame. Dette har endret seg betraktelig og markedsføring er blitt en vitenskap. Metoder blir målt for å finne ut hva som er suksess for kunder. Det er ikke basert på gjetting men gode markedsføringsystemer og teknologier. Utvikling og forbedringer av disse systemene skjer hele tiden.

Digital markedsføring

Med elektronikken kan du treffe dine målgrupper til rett tid, og på rett sted med ditt budskap. Det kan føres statistikk, være målbart, og er ikke lenger bare gjetting. Usikkerheten om noe faktisk virker kan lettere besvares. Denne teknikken endrer seg stadig på grunn av den raske utvikling. Om noen år bruker vi metoder som vi idag ikke klarer å tenke på idag. De mest populære teknikkene idag er SEO, sosiale medier, E-post markedsføring, og Content Management. De mest klassiske metoder er betalt markedsføring og lenker til deg fra en annen samarbeidspartner. Noen ganger er nye triks hva en trenger.

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en prosess hvor du forbedrer din nettside slik at besøkende tiltrekkes deg gjennom søkemotorer. Når du søker noe på Internett returnerer søkemotoren de mest relevante, nyttige og troverdige nettsidene til deg. Jo flere besøk, jo mer pålitelig anses den å være. Betalte annonser kommer øverst i disse søkene, og deretter følges organiske søk. Organisert søk skaper størst troverdighet og tillit fordi dette viser gjentatte besøk på nettsiden. Innhold i annonsen er viktig fordi de leder til flere søk. Språket du bruker må velges med tanke på hvem du vil nå. Nøkkelord må ivaretas for god kvalitet i det du skriver, og unngå at språket blir sleivete og klosset.

Sosiale medier

Før du begynner tenk på hvorfor du bruker sosialt media? Hva ønsker du å oppnå, og er det for mer salg, trafikk, likes, eller penger? Hvem er ditt budskap til? Tydelige mål som disse er viktig for suksess med din annonse. Vær personlig i ditt språk, og bruk den rette plattformen. De unge er per idag mest aktive på Snapchat og Instagram, og de litt eldre er mer aktive på Facebook. Husk at tekster publiseres forskjellig på de ulike mediene.

E-post markedsføring

Dette er en av de eldste former for digital markedsføring som fortsatt er flott og i bruk idag. Du kan sende både tilbud og nyheter til potensielle kunder. Disse brevene er viktige påminnelser om du er der, og er klar for både bestilling og andre oppdrag. Språk og innhold er selvfølgelig viktig for treffe din mottaker på rett måte.

For Content Managment, sosiale medier, eller SEO, er språk og innhold alltid viktig.