En enkel hack for å oppnå Product/Market Fit

Sliter du med å selge inn det nye produktet eller tjenesten din? Får du ikke nok traction i markedet? Har du virkelig validert forretningsidéen din? Det er ofte en av to primære grunner…

1) Budskapet ditt er ikke på bølgelengde med målgruppen, eller…

2) Du har ikke oppnådd Product/Market Fit.

Product/Market Fit bør være pri #1 for alle oppstartsbedrifter. “Customer Validation proves that you have found a set of customers and a market who react positively to your product”, – Startup Expert Steve Blank. Det er dette vi vil ha på plass. Produktet må løse et klart definert problem/behov.

Det finnes dessverre ingen måte å “hacke” seg til product/market-fit, men her er et råd for alle i denne fasen; Ikke start med Growth Hacking før du har empirisk bevis på at du har oppnådd Product/Market Fit – også kalt “Traction”. Det du skal se etter i en startupfase, er kvantitativ bevis på etterspørsel.

Du kan ikke skalere Facebook-annonsene eller markedsføringen din effektivt uten å ha oppnådd Product/Market Fit. Når du kommer hit, så kan du endre fokuset på hvordan få nye kunder og brukere effektivt.

SLIK VALIDERER DU NYE KONSEPTER EFFEKTIVT:

Du trenger ikke lengre fysisk å snakke med mange kunder og folk for å finne ut deres behov/ønsker. Den feedbacken kan vi hente via landingssider og digital markedsføring.

Jeg skal vise deg en enkel måte å sette opp landingssider du kan bruke for å teste konseptet, samle e-postadresser samt innhente verdifull feedback fra potensielle kunder.

Hensikten: Sende en konkret målgruppe til en landingsside, spørre om feedback, samle e-poster og validere tilbudet ditt. Deretter driver du målrettet trafikk til landingssiden ved hjelp av Facebook eller Google ads.

Slik gjør du det:

  1. Skriv ned flere budskap, salgsargumenter, målgrupper, fordeler, funksjoner, rediger eller samle noen relevante videoer, bilder og grafikker (Vi bruker ofte: Unsplash.com).
  2. Lag en konto på Clickfunnels.
  3. Velg en template/mal og sett opp en enkel side. Clickfunnels har “drag and drop”-funksjoner. Du trenger ikke kunne kode for å lage en fin landingsside.
  4. Sett opp et kontaktskjema og knytt det til Mailchimp eller et annet e-postverktøy.
  5. Kjøp et domene og knytt det til Clickfunnels (les deres instrukser – det er raskt og enkelt).
  6. Begynn å sende trafikk til siden. Husk å måle klikk- og konverteringsrate fra hver trafikkilde. Denne dataen kommer til å bli nyttig på et senere tidspunkt.

Mål resultatene og repeter denne prosessen fra Steg 1. til 6.

Test nytt budskap, nye funksjoner og fordeler helt til målgruppen din utfører ønsket handling.

Denne prosessen kommer du til å gjøre raskere og mer effektivt for hver gang. Det viktigste nå er å ha et klart budskap og kommunisere det til en tydelig definert målgruppe.

P.S: Jeg sender ut ukentlige Marketing Hacks via mail. Få tilsendt til din innboks. Meld deg på carlwilhelm.no.

About the Author Carl-Wilhelm Vedvik

follow me on:

Leave a Comment: